Sabtu, 23 Julai 2011

Ujian itu tarbiyah Allah


Bismillahhirrahmanirrahim...
 
 


Firman Allah dalam surah Al Imran; 142 yang bermaksud:

     “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”


 Setiap orang pasti ada ujian yang menimpa.Bezanya sama ada ujian  itu kecil ataupun besar,senang ataupun susah,semuanya akan merasai.Disebalik ujian yang Allah berikan,kita sering merungut,kata Allah zalimlah( nauzubillah min zalik),xadillah dan macam2 lagi kata2 yang tidak sepatutnya kita hadiahkan kepadaNya.


Kita hanyalah makhluk Allah yang lemah,yang hina,yang sering melakukan kesalahan.Semua yang kita miliki,semuanya milik Allah....dunia ini....jasad kita...semuanya MILIK ALLAH.Walhal,Ujian yang Allah berikan tanda sayangNya kepada kita.Itulah tarbiyah(didikan) yang Allah berikan kepada kita.Setiap ujian yang diberikan mengajar kita erti kesabaran....bersyukur.....


Ya Allah,tabahkanlah hatiku menghadapi segala ujian yang Engkau berikan.Jadikanlah aku sebagai hamba yang sentiasa bersyukur dan redha dengan segala ujian yang Engkau berikan.


Setiap Ujian yang Allah berikan ada hikmah disebaliknya...yakinlah dengan janji Allah.Semoga kita sentiasa berada di bawah rahmatnya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan