Jumaat, 23 Disember 2011

Persediaan kepada ROHANI sebelum menduduki Exam

         Ana bersyukur ke hadrat Allah kerana pada hari ini ana berkesempatan untuk menulis setelah sekian lama blog ini bersarang.Alhamdullilah,dengan izin Allah,pada hari Isnin baru-baru ini kami sahabat  SMPI batch 2010/2011 telah berjaya mengadakan “ Majlis Solat Hajat Sempena Final Exam “.Mudah-mudahan apa yang didoakan akan dimakbulkan oleh Allah,dengan syarat kalimat IKHLAS lahir dari hati yang suci.Mungkin  apa yang kita mahu,Allah tidak makbulkan sekarang.Jadi janganlah berputus asa untuk berdoa dan terus  berusaha kerana apa yang berlaku pada kita,itulah yang terbaik yang  Allah telah tetapakan kepada hamba-hambaNya.


Opp...ana bukan nak cerita yang ini.Tapi ana nak kongsikan kepada sahabat2  semula tentang slot tazkirah yang disampaikan oleh Nik Farhan pada hari tersebut.Ingat lagi x tajuknya???Jom kita mengimbau kembali...
Persediaan kepada ROHANI sebelum menduduki peperiksaan
                Sebagai seorang mahasiswa kita haruslah bersyukur dan berterima kasih kepada Allah SWT.Betapa banyaknya nikmat yang Allah telah berikan kepada hamba-hambaNya,tapi kita buat-buat tak sedar.Salah satu nikmat yang perlu kita hargai pada posisi sekarang ( mahasiswa ) ialah nikmat ILMU.sesiapa yang sedar akan nikmat Allah dia akan menjadi seorang hamba yang soleh manakala manusia yang tidak pandai bersyukur diibaratkan lebih buruk  daripada binatang.
Firman Allah swt:

Maksudnya:
Demi Kuda Perang yang tangkas berlari dengan kedengaran kencang nafasnya,
Serta mencetuskan api dari telapak kakinya,Dan meluru menyerbu musuh pada waktu subuh,Sehingga menghamburkan debu pada waktu itu,Lalu menggempur ketika itu di tengah-tengah kumpulan musuh;Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.Dan sesungguhnya ia (dengan bawaannya) menerangkan dengan jelas keadaan yang demikian;Dan sesungguhnya ia melampau sangat sayangkan harta (secara tamak haloba).
(Patutkah ia bersikap demikian?) Tidakkah ia mengetahui (bagaimana keadaan) ketika dibongkarkan segala yang ada dalam kubur?Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada?Sesungguhnya Tuhan mereka Maha Mengetahui dengan mendalam tentang (balasan yang diberikanNya kepada) mereka pada hari itu.

Apakah itu ketenangan hati???
Bagaimana kita hendak mencari ketenangan hati??
Bila hati tak tenang,semua kerja jadi tidak efesyen..
Firman Allah SWT:-
"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram"
(Ar-Ra`d:28)
Itulah jawapannya sahabat-sahabat.Hati kita akan memperoleh kebahagian dan ketenangan bilamana kita selalu ingat pada Allah.
                Dalam dunia ni wujud 5 gelombang.4 gelombang di sebelah kanan dan 1 gelombang di sebelah kiri.Setiap gelombang ni mempunyai sifat masing-masing.
Gelombang kanan
Gelombang kiri

*      Beta- dalam keadaan marah ( hasutan syaitan & nafsu )
*      Alfa- dalam keadaan tenang (hanya dengan mengingati Allah )
*      Teta
*      Delta


*      Gama- dalam keadaan takut,terlalu suka dan sedih;mudah dimasuki syaitan dan jin.


                Lihatlah sahabat-sahabat hati kita akan berada dalam gelombang alfa apabila kita selalu ingat kepada Allah.Allah ciptakan seluruh dunia ini dengan gelombang alfa kerana apabila kita melihat keindahan alam ciptaan Allah,hati kita menjadi tenang.
Gelombang di bumi ni ada masanya tinggi dan ada masanya rendah.Bilakah gelombang bumi akan turun??Gelombang bumi akan turun ketika masuknya waktu azan.jadi cepat-cepatlah kita menunaikan solat bila azan berkumandang kerana gelombang bumi pada waktu tu pada tahap gelombang alfa(ketenangan).
                Kesimpulannya di sini,sentiasalah mendekatkan hati kepada Allah dan bertawakal kepada Allah selepas berusaha.Nak berjaya kena ada DUIT ( Doa + Usaha + Istiqomah = tawakal ).Janganlah kita berusaha sahaja tanpa doa dan tawakal atau sebaliknya.dan jangan lupa doakan untuk sahabat-sahabat kita yang lain.
Nasihat:-
1)      Rendahkan gelombang seseorang ketikamana dia tidur
2)      Jangan sesekali kita tidur depan tv
3)      Kalau azan cepat-cepat tunaikan solat
4)      Rendahkan hati dengan sentiasa mengingati Allah
                                                                                                                                                                                                                                                                           

1 ulasan:

  1. Salam ukhti, blog yang bermanfaat! terus berkarya untuk Islam :)

    BalasPadam